onsdag den 7. marts 2012

Kan du sammenligne dig med chili?

Åååååh, at identificere sig med nogle af chilien´s egenskaber!
Jeg svømmer over af kærlighed til både chilien og mig selv.
 
Er nedenstående en beskrivelse alene af chilien, eller ser du også en kobling til dig selv?

Smuk og farverig - det glatte, skinnende ydre, som rummer så meget indeni.

Fuld af overraskelser - mild eller stærk idag?

Sætter gang i festen - jo mere der gives, jo mere der  skabes.

Fristende stærk og fyrig - det handler om at kunne balancere.

Den ene dag, det bærende element, som holder hele baduljen kørende -  den anden dag, det lille strejf af noget magisk, som gør hele forskellen.


Jeg elsker hele processen ved at dyrke mine chili. Lige fra udvælgelse af sorter, såning af frø, omplantning og til sidst at slippe de små planter fri i drivhuset. At se et lille bitte blegt frø vokse sig til en stor plante, som bidrager med så meget vidunderligt - chilifrugter og oplevelser. Det er intet mindre end fantastisk, hvad sådan et lille frø kan blive til - med den rette timing, omsorg og kærlighed!

Sidder og nyder min chili-latte - dobbelt espresso tilført skummet rismælk og et magisk touch af mit "kaffe-drys".

Hurra for sidste sommers chilihøst, for jeg har hele efteråret haft disse smukke chilier hængende og nu har jeg adgang til "uanede" mængder af tørret chili.

"Magisk kaffe-drys"
Tørret chili
Kardemomme-kapsler
Rørsukker
Kakao
Vaniljepulver

Klip chili i små stykker og stød det i morteren med frøene fra kardemomme-kapslerne samt sukker. Bland det efterfølgende med kakao og vaniljepulver. Blandingsforholdet er jo efter smag og temperament - mit blev stærkt, så nogle af mine buddys foretrækker kaffen med lidt pulver og ekstra sukker/sirup. I et lufttæt glas med herligheden og så ellers igang med at brygge kaffen.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar